Správa železnic a natáčení: otevřený dopis

 

Vážená paní ředitelko, dle naší domluvy z minulého roku nabízím do třetice Správě železnic prostor k vyjádření v dlouhometrážním dokumentu Záhada lokálek 2: Kozí dráha, jehož uvedení je plánované na začátek června letošního roku. Vzhledem k dosavadním zkušenostem (dvakrát potvrzené a následně zrušené natáčení) jsem nyní s ohledem na budoucí diváky filmu zvolila formu otevřeného dopisu/komunikace.

 

V roce 2017 Váš předchůdce zrušil domluvený termín natáčení, přestal zvedat telefony a odpovídat na maily. V loňském roce jste zrušili domluvený termín natáčení s panem Kašparem s odůvodněním: „Vzhledem k Vaší zainteresovanosti v dané problematice, kdy působíte jako mluvčí jedné zájmové strany, nejsme přesvědčeni o Vaší nestrannosti v dané problematice.

Jak jsem Vám říkala již na osobním jednání, točím autorský dokument (který vychází z autorova osobního postoje). Mé působení na pozici tiskové mluvčí dopravce KPT rail trvalo měsíc (6/2020), kdy jsem nebyla zaměstnancem firmy, ale šlo o nárazovou výpomoc. Namísto odpovědí na zaslané konkrétní otázky jste tehdy poslala vágní vyjádření, které nyní v plném znění zveřejňuji.

 

„Pravidelná osobní doprava byla na trati z Oldřichova u Duchcova do Děčína ukončena v roce 2007 z důvodu nízkého počtu přepravených cestujících. Od té doby zde kraj žádné vlaky neobjednal. Správa železnic se musí chovat jako správný hospodář, proto v souladu s příslušnou legislativou používá prostředky na údržbu a opravy přednostně na tratích s pravidelnou osobní nebo nákladní dopravou. Současný stav tratě přitom umožňuje naší organizaci provádění dohledové činnosti.

Ani po řadě jednání kolem této trati však Správa železnic nemá informace o tom, že by mělo dojít k návratu původního rozsahu dopravy, tedy k zavedení celoročního každodenního provozu v rámci základní dopravní obslužnosti. Pouze taková intenzita dopravy odůvodní náklady, které by bylo nutné vynaložit na opravu a udržení provozuschopnosti dráhy.“ 

 

Vzhledem k tomu, že točím audiovizuální dílo, je takovéto písemné vyjádření pro film nepoužitelné. Z hlediska vyváženosti argumentů má ve filmu svůj prostor pan Smíšek z Děčína a pan poslanec Kolovratník, oba propagují myšlenku cyklostezky. V celkovém kontextu dané situace komentuje právník.

 

telnice-iluNabízím tedy do třetice prostor pro vyjádření Správě železnic (tiskové oddělení či generální ředitel). Pan Kašpar vystoupil v Senátu na akci, která byla pořádána ve spolupráci se spolkem Záhada lokálek, některé jeho reakce jsou obsažené i ve filmu, jeho vyjádření proto není prioritou. Samozřejmě v případě, že by zájem měl, nabízím možnost natáčení na Kozí dráze tento pátek 19. března /dle domluvy/.

 

Termín natáčení dle domluvy v týdnu 22. – 26. března. Dle Vašich informací na osobním jednání „na tiskovém oddělení vždycky má někdo službu“, neměl by to tedy být problém…

 

Otázky posílám níže. Týkají se dvou okruhů, které film sleduje: Kozí dráhu a zákon o konzervaci dráhy.

 

Podmínky konzervace/odkonzervace

 

Kdo rozhodne o konzervaci?

 

Jaká jsou aktuálně navržená kritéria?

 

Bude trať před návrhem konzervace nabídnuta jinému provozovateli (popř. obcím a městům)?

 

Proběhne před návrhem ke konzervaci proces prodeje trati?

 

Jak reálně bude konzervace probíhat a kdo ji bude financovat?

 

Kdo bude financovat případnou cyklostezku na drážním tělese?

 

Kdo bude vlastníkem cyklostezky?

 

Kdo bude provozovatelem cyklostezky?

 

Kdo rozhodne o odkonzervaci?

 

Jaká jsou aktuálně navržená kritéria?

 

M. Kolovratník ve filmu říká: „V momentě, kdy vznikne ta objednávka, ať to tedy budou ti nákladní dopravci, anebo veřejní, třeba kraj s obcemi, že objednávají nové vlaky a ten požadavek dejme tomu k příštímu jízdnímu řádu, tak v těch termínech, kdy se jízdní řády chystají, přijde, tak Správa železnic začne konat, to znamená, musí se domluvit s těmi obcemi, říct jim: "Bohužel, cyklostezka končí,", vždycky bude mít prioritu to původní užití, ta železnice… u regionální tratě takové to oživení nebo vlastně znovuvybudování je opravdu záležitostí jedné stavební sezóny a od příštího jízdního řádu už ten provoz může fungovat.“

 

Trať Děčín – Oldřichov u Duchcova (Kozí dráha) 2016-2020

 

Termín výluka Zákon o dráhách nezná, na jakém legislativním základě je dlouhodobý ROV vyhlašován?

 

Částka potřebná na obnovení provozuschopnosti KD?

 

Kolik z té částky je třeba na zabezpečovací zařízení (konkrétní typ zab. zař)?

 

Kdo by byl investorem cyklostezky v tělese trati 133, kdo by byl vlastníkem pozemků?

 

Vysvětlení rozdílu mezi náklady na provoz poskytnuté redakci zdopravy.cz a náklady uvedené na žádost o poskytnutí informací (rozdíl za rok 2019: 1.820.000,- vs. 799.000,-)…

 

Kolik má SŽ vyčleněno ze SFDI na neinvestiční výdaje v rámci globální položky opravy a údržba celostátní a regionální dráhy pro rok 2021?

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Věřím, že třetí nabízený prostor k audiovizuálnímu vystoupení již Správa železnic využije.

 

Andy Primusová, předsedkyně Záhada lokálek, z. s., režisérka dokumentů Záhada lokálek, 16. 3. 2021

 
Kontakt

film@zahadalokalek.cz

Záhada lokálek, z. s. 

IČ: 08513465

č. ú. 2101716541/2010

podporil_UK_logo_svisle_MODRE

Partneři

Spolupracujeme

E-shop

Andrea Primusová

Africká 664/1, Praha 6, 160 00

film@zahadalokalek.cz

IČ: 75505282

č. ú.: 4211388234/6800

 

Ochrana osobních údajů

Všeobecné obchodní podmínky



Created by Záhada Lokálek 2016 - 2021 development in progress...